Högsta förvaltningsdomstolen upphäver skattetillägg efter omtvistad avyttring av fordran

Högsta förvaltningsdomstolen har beslutat att upphäva ett skattetillägg som hade beslutats av Skatteverket efter en omtvistad avyttring av en fordran. Enligt huvudregeln får ett bolag normalt dra av en kapitalförlust som uppstår vid avyttring av en fordran som är en kapitaltillgång, men det finns undantag från denna regel. En kapitalförlust får inte dras av om den avser en tillgång där den underliggande tillgången, direkt eller indirekt, är en så kallad näringsbetingad andel. I detta fall avyttrade bolaget näringsbetingade andelar i ett annat bolag för en köpeskilling som betalades med ett skuldebrev och mottog ingen amortering.

Under senare år överlät bolaget sin fordran på köpeskillingen för 1 kr och gjorde i sin inkomstdeklaration för det året avdrag på 499 999 kr för kapitalförlust vid avyttringen. Skatteverket vägrade att godkänna avdraget och ansåg att avyttringen avsåg en fordran där den underliggande tillgången indirekt avsåg näringsbetingade andelar. Skatteverket beslutade att ta ut skattetillägg och både förvaltningsrätten och kammarrätten i Göteborg avslog bolagets överklaganden. Högsta förvaltningsdomstolen har nu beslutat att upphäva skattetillägget.

Högsta förvaltningsdomstolen har bedömt att avyttringen av fordran inte utgjorde en näringsbetingad andel och därmed inte omfattades av undantaget från huvudregeln om rätten att dra av kapitalförluster. Högsta förvaltningsdomstolen har alltså ansett att bolaget var berättigat att göra avdrag för kapitalförlusten vid avyttringen av fordran.