TCG segrade i rättegång mot tyska byggbolag

Thomas Concrete Group (TCG), en familjeägd företagsgrupp som är känd för att tillhandahålla betongprodukter till byggentreprenörer, har vunnit en rättegång mot två tyska bolag som är verksamma inom byggsektorn i Europa. De svarandebolagen, vars namn också innehåller namnet ”Thomas,” har flera ord- och figurvarumärken registrerade i Tyskland för bl.a. betong- och cementprodukter. TCG hävdade att svarandebolagen skulle förbjudas att använda varumärken som skulle stå i intrång till TCG:s varumärken i sin näringsverksamhet. Patent- och marknadsdomstolen beslutade till TCG:s fördel, och konstaterade att svarandebolagen hade använt de intrångsgörande varumärkena på svenska webbplatser för att sälja betong och cement. Enligt domstolen fanns det en risk för förväxling mellan de motstående märkena och svarandebolagens användning av varumärkena utgjorde intrång i TCG:s varumärken. Som en följd av detta förbjöd Patent- och marknadsdomstolen svarandebolagen att använda de aktuella varumärkena i samband med försäljning av betongprodukter och liknande i Sverige, vid vite om en miljon kronor vardera. Svarandebolagen måste också betala en skälig ersättning för nyttjandet av närings- och varukännetecknet Thomas Betong samt ersätta TCG:s rättegångskostnader. Detta beslut påminner om vikten av att grundligt undersöka och skydda varumärken för att förebygga intrång och försvara den distinkta profileringen av ett företags produkter eller tjänster.