JTI:s samarbetsavtal med festivalarrangör anses som sponsring enligt ny lagstiftning

Det avgörande för domen i detta mål var om JTI:s betalningar till festivalarrangören utgjorde sponsring enligt den nya lagstiftningen om tobak och liknande produkter, eller om det krävdes en konkret motprestation för att det ska anses som sponsring. Patent- och marknadsöverdomstolen tog hänsyn till de nya lagbestämmelserna som trädde i kraft under målets handläggning, samt till tidigare rättspraxis om liknande frågor. Efter att ha prövat omständigheterna i målet kom domstolen fram till slutsatsen att JTI:s betalningar till festivalarrangören utgjorde sponsring enligt den nya lagstiftningen, och därmed överträdde förbudet mot sponsring. Därför förklarade domstolen samarbetsavtalet mellan JTI och festivalarrangören ogiltigt.

Detta fall handlar det om ett tvistemål som rör ett av Konkurrensverket (KO) ifrågasatt samarbetsavtal mellan JTI (Japan Tobacco International) och en festivalarrangör. Målet gäller försäljning av JTI:s tobaksprodukter på musikfestivaler och om detta överträder förbudet mot sponsring i lagen om tobak och liknande produkter. JTI hävdar att det krävs en konkret motprestation för att det ska anses som sponsring, medan KO menar att det räcker med att betalningen sker för att främja tobaksvaror.

Patent- och marknadsöverdomstolen hänvisar i sin dom till de rättsliga utgångspunkterna som finns i Patent- och marknadsdomstolens dom, samt till den nya lagstiftningen som trätt i kraft under målets handläggning. Enligt lagen om tobak och liknande produkter får tillverkare, partihandlare och importörer inte sponsra nationella evenemang eller verksamheter där allmänheten har tillträde om det främjar tobaksvaror. Sponsring definieras som varje form av bidrag till ett evenemang, en verksamhet eller en person med syftet eller den direkta eller indirekta verkan att främja en vara eller produkt.

I sin bedömning av målet tar Patent- och marknadsöverdomstolen hänsyn till de nya lagbestämmelserna, samt till tidigare rättspraxis om liknande frågor. Domstolen konstaterar att det inte finns några övergångsbestämmelser för den nya lagstiftningen och att den ska tillämpas omedelbart. Efter att ha prövat omständigheterna i målet kommer domstolen till slutsatsen att JTI:s betalningar till festivalarrangören utgör sponsring enligt den nya lagstiftningen, och därmed överträder förbudet mot sponsring. Domstolen förklarar därför samarbetsavtalet mellan JTI och festivalarrangören ogiltigt.